måndag 16 februari 2009

Tradera-fynd


Idag kom den, min efterlängtade bok som jag ropat in på tradera;
"Etikett och god ton " från år 1932.

Ska sanningen fram så köpte jag den mest för att den var så vacker, men efter en stunds läsning så fann jag den faktiskt ganska rolig och intressant. Så mycket som har ändrats sedan denna bok skrevs!
Ett utdrag ur boken om uppfostran av barn:

Att se vårdad ut
De målet nå de lättast, om de från början lära sig sköta morgontoaletten ordentligt. Därmed menas ej endast, att de skola tvätta och kamma sig, utan de skola ha gjort det grundligt, så att de i och med morgontoaletten äro färdiga för dagen. Det är således inte nog med att de tvättat och kammat sig, det skall också synas att de gjort det: naglarna skola vara putsade, hakan rakad, om de hunnit den åldern, benan rak. Man visar sig inte ens i familjekretsen orakad, med sorgkanter kring naglarna, rufsig i håret. De skola lära sig uppträda i snygga kläder. Observera att vi skrevo snygga ej fina, moderna eller annat. Varje flicka och pojke skall lära sig att själv akta sina kläder, borsta dem, taga ut fläckar, sy i knappar, laga hål eller styra om, att det blir gjort. En herre med aldrig så charmanta manér förlorar mycket av sina charmör-egenskaper, om det är fläckar på hans rockuppslag. Uppfostran bör också gå ut på att lära barnen skydda sig mot fläckar revor o. d. Lär dem också bordsskick. Samt hur de överhuvudtaget skola skicka sig:
-sätta sig
-gå
-stå

-vad de skola göra av händerna

-att de skola hålla för mun, när de hosta
-snyta sig snyggt,
-inte spotta på gatan m. m.


Etikett och god ton
HUSMODERNS PRESENTBOK

Hittade idag en återförsäljare som faktiskt verkar sälja
Petit Crapauds underbart vackra dokument. Som jag har sökt... Nu ska jag bara övertala sambon om hur fint det skulle passa här hemma... I annat fall får jag kanske lägga in en önskan om det till födelsedagen. :-)


Det är så fint, så fint...

Jag har ju inte berättat för er om helgen som var.
Vi var ju som sagt i Boden hos Mickes familj.
Vi har haft det väldigt bra. God mat och väldigt trevligt.
Mickes mamma bjöd på hemgjord palt med stekt fläsk på fredagen. Riktig husmanskost och såå gott!!
Jag är urusel på att göra egen palt. Har försökt ett par gånger men ena gången blir den för lös och nästa för hård...
På lördagen hade Roger och Anki gjort älgtjälknöl med potatisgratäng även det himmelskt.
Jag säger nog utan att ljuga att det är bland det godaste jag ätit!
På lördag en var vi en runda på stan med Helena och Ante för lite shopping, men det slutade i vanlig ordning med ett gäng kläder till barnen.
Bl.a köpte vi den här mysiga fleeceoverall till Livia:
Efter vi gått igenom samtliga butiker så avslutade vi det hela med att
äta på Dagobert´s.
Adrian var hos farmor medans så vi hade gott om tid att strosa. De hade varit ute och åkt pulka medans vi shoppade. Så han hade inte saknat oss...


God natt på er!
Kramen/

Johanna

1 kommentar:

Adam sa...

Hmm, du vill alltså ha ett papper? Ett redan skrivet papper... hur mkt kostar det?