söndag 14 juni 2009

Var är den ljuva sommaren?




Vad är detta för väder? Att barnen ska behöva både jacka och mössa i juni är så trist. Nu tycker jag att det är hög tid för lite sol och värme, i synnerhet till den kommande midsommarhelgen... Prognoserna säger lite olika. Jag har hört både solsken och mulet så den som lever får väl se.


Förra helgen bakades det bullar. Leilas kanelbullar. Gott gottigott gott! Efter bullbaket kom syrran å Jonas och hela härliga barnaskaran och kalasade med oss.
I veckan har det inte hänt så mycket spännande saker. Jag har målat klart skåpet till köket. Jag blev mycket nöjd över resultatet. Jag använder det som kombinerat porslinsskåp och skafferi.Som ni ser så har nu panelen kommit upp på väggarna. Vilken skillnad det blev. Köket blev så mycket ljusare och trevligare. :-)


I helgen har vi haft fint besök av Mickes syster Helena med familj. Vilket i vanlig ordning var väldigt trevligt. Lilltjejen växer i rasande fart! Och söt som socker är hon förstoss!
Längtar redan till helgen då jag får se henne igen!
Igår stod grillning på menyn. Laxfileer och fläskfile med ugnsstekt förskpotatis och en fantastiskt god grillsås.
Receptet kommer här:

GRILLSÅS

Ingredienser:

3 dl gräddfil, crème fraiche eller turkisk yoghurt, ev laktosfritt
1-2 msk majonnäs
2-3 msk mango chutney
1-2 tsk curry
1 dl hackade jordnötter
Cayennepeppar
ev Salt

Hacka nötterna och blanda med alla de övriga ingredienserna. Börja med de minsta måtten, smaka av, öka på tills du är nöjd.



Idag har jag klippt Adrian´s hår. Riktigt kortklippt blev han. Det var på tiden faktiskt. Jag tror att han blev nöjd, för då han kollade sig i spegeln efteråt så drog han på det bredaste leendet. Härliga unge! :-)


Livia´s hår gav jag mig däremot inte på. Hennes ska få växa och frodas i godan ro. Hon ser verkligen ut som ett litet troll min lilla gumma. Småfjunen står åt alla håll och kanter. Men hon är såå fiin ändå...

Nu ska jag gå över till grannen och be om starthjälp. Någon (nämner inga namn) har glömt en lampa på i bilen... Hoppas ni haft en riktigt skön helg allesammans!
Kram/

Johanna



Inga kommentarer: