torsdag 7 januari 2010

Festligheter

Jag måste medge att jag "slappat" till mig här på bloggen. Det blir allt glesare mellan inläggen. Men det är finns bara en sak att skylla på och det är brist på tid. Något som de flesta av oss har för lite av tror jag.
Men just i detta nu såg jag en liten lucka och tänkte genast att jag ska sammanfatta alla trevligheter som hänt
sedan sist.

Det har ju varit jul och den firades i dagarna 3. Först med min familj här på hemmaplan och därefter med Mickes familj i Boden. Min julklapp från Micke blev en mobiltelefon "Sony Ericsson c905"Den tar enormt skarpa bilder, så nu behöver jag inte släpa med mig systemkameran vart än jag ska, för till det mesta så duger faktiskt mobilkameran. Ett ex på en bild jag tagit med mobilen är denna på en sovande Livia:


Av mig fick Micke en ny vinterjacka från Carhartt. Den ni ser nedan, men den jag köpte till Micke var marinblå.
Den passade som ett smäck. Dert är alltid en chansning att beställa kläder, och i synnerhet till någon annan. Men den här gången gick det vägen!

Jag har under julen hunnit träffa vännerna Johanna Maria, Mia och Veronika som alla var hemma under julen. Alltid lika trevligt!

Sedan kom nyår med pompa och ståt. Den firades med Mikaela, Ola, Carro och Adam samt alla 6 småtroll. Vi åt gott, drack gott, skrattade gott, spelade sällskapsspel och bara hade det gott på alla plan tror jag! Precis som det ska va! Det som stod på menyn denna afton var först Quesadillas följt av västerbottensostgratinerad (shit vilket långt ord...) hummer; följt av oxfile med baconbakad potatiskaka...


och slutligen exotisk hovdessert. Och allt fick full pott. Gott som tusan var det! Men med ovan nämnda ingredienser kan det väl aldrig bli fel?!

Skål och gott nytt...


Helgen som föjde efter nyårs kantades av sjukdom. Livia blev krass under fredagen med hög feber och besvärlig hosta. På söndag var det min tur. 39 graders feber och ont i ryggen som bara den. Därefter utvecklade jag, vad jag tror, halsfluss. Det tar aj, aj att sväja ännu men febern har släppt greppet. Så det går mot rätt håll. Livia hostar ännu en hel del men annars är hon hur pigg som helst.

Och i dag är det lördag
igen. Är det bara jag eller spinner veckorna bara fram i en allt snabbare takt? Jag hinner inte med. Kan någon dra i nödbromsen, tack? Visserligen så får det gärna spinna fort fram till våren så vida det lugnar ner sig då... :-)

I inredningsväg så händer det inte mycket annat än att jag drömmer. Av någon anledning så är det ebb i kassan efter jul och nyår. Det jag drömmer om är att börja med att bygga ett lekrum till barnen där alla leksaker ska samlas och så får sovrummen vara just sovrum. Det kanske inte funkar i praktiken, men tanken är god...


Här nedan kommer ett gott alternativ till chipsen, gott så det förslår. Kanske något till kvällens robinsson?

Philadelphia röra

200 g philadelphiost orginal
1/2 brk Cream fraiche (ej light)
1/2 röd lök
1-2 krm svartpeppar
1 burk röd rom

Salta kex

Finhacka löken. Blanda lök ost, cream fraichen och svartpeppar
*gör detta dagen innan*
Häll oströran på ett vackert fat.
Bred över rommen som ett täcke
Serveras med salta kex


GOD FORTSÄTTNING & TREVLIG HELG!


Tjingeling/
Johanna

1 kommentar:

Emma sa...

Verkar som att ni haft en bra julledighet! Håller med om att veckorna rullar på i rasande fart. Skulle också vilja dra i handbromsen ibland. Å adra sidan brukar det vara ett tecken på att man trivs och har det bra! Kram Emma