torsdag 11 mars 2010

Flaggan går i topp för vår lilla rosenknopp !!


Just det. Imorgon är den stora dagen, då våran alldeles bedårande lilla tös blir 2 år!. Tänka sig att det redan har gått 2 år sedan du såg dagens ljus!
2 år som förgyllt våra liv med massor av kärlek, glada skratt och en hel del bus!

Du är så fantastisk lillstumpan! Varenda dag med dig är en gåva!

Detta ska så klart firas med tårtkalas och massor av presenter, som sig bör.





Denna bok slank ned i brevlådan förra veckan "Virkskolan". Tanken är alltså att Johanna ska börja virka förstår ni. Garnen är beställda och jag väntar otåligt på att dom ska hamna i mina händer så jag får sätta igång. Tänk om jag skulle ha tålamod att knåpa ihop en mormorsfilt, det är tanken i vart fall. Sen får vi ju se storleken på den. Om inte annat blir det en filt till dockorna... :-)

I afton har det bakats bröd här hemma. Jag har köpt bagar-mjölet Manitoba Cream, och säger bara Oh my good vilket mjöl. Brödet blev väldigt luftigt, väldigt saftigt, degen blev väldigt lättarbetad och brödet blev väldigt gott...
Det finns något magiskt i Manitoba Cream. Något som får bröd att vilja bli snäppet bättre. Hädanefter kommer det alltid att stå ett paket Manitoba Cream i mitt skafferi. Kärlek på påse!


Dinkel & Manitoba frukostbullar (ca 30 st)

Bortgörning (utbakning):

  • 500 g Manitoba Cream
  • 500 g Finax Dinkelmjöl Fullkorn (jag tog dinkelsikt)
  • 500 g mjölk (3 %)
  • 150 g smör
  • 120 g ägg (4 st)
  • 20 g havssalt
  • 25 g honung
  • 25 g jäst
  • 200 g lättrostade solrosfrön

Så här gör du:

  1. Lös upp jästen i mjölken med en visp och häll den över mjölsorterna och äggen.
  2. Tillsätt smör, salt och honung och knåda degen med en köksmaskin på lägsta hastighet i 13 min eller i 20 min för hand.
  3. Tillsätt solrosfröna och knåda in dem i degen.
  4. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock eller en lätt inoljad bunke täckt med en fuktig bakduk och låt vila i 30 min i rumstemp.
  5. Lägg upp degen på det mjölade bakbordet och stöt samman degen som en kudde. Lägg sedan tillbaka den
    i lådan/bunken.
  6. Upprepa stötningen efter ytterligare 30 min och låt degen vila i 10 min direkt på bordet eller i lådan/bunken.
  7. Skär av 60 g bitar av degen och rulla dem till avlånga runda bullar.
  8. Sätt dem på smorda bakplåtar eller bakplåtar med bakplåtspapper att jäsa övertäckt med handduk i ca 45 min, eller tills de fördubblat sin volym.
  9. Sätt ugnen på 250 ºC (varmluftsugn = 220ºC).
  10. Pensla dem med uppvispat ägg och klipp några jack ovanpå med en sax.
  11. Sätt in bullarna i ugnen en plåt i taget och baka dem gyllenbruna i ca 12-15 min.
  12. Upprepa proceduren med den andra plåten.
  13. Lyft genast över bullarna på ett galler att kallna.

Nu ska jag ta tag i paketinslagningen!

Ha en fin helg!

Tjing!

/ Johanna

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Grattis till lillprinsessan i efterskott!

Det där mjälet måste jag bara testa.

Kram Maud

In my house sa...

Halloj,,,, näääää, jag vet har inte så många kvar av den prickiga,,, så vissa saker finns bara i fysiska butiken,,,, men ja fixar ju en till dig om du vill ha :::)))) kram j