torsdag 29 november 2012

Jul-gotti-gott-gott!

 
Ikväll har jag och barnen fortsatt med julgodistillverkandet. På menyn denna afton stod "Chakladtryffel med pepparkakskross" samt "Chokladtryffel med polkagriskross". 
Polka-smaken gick mer hem hos barnen medans pepparkakstryfflarna kanske mer är vuxensmak på,  i synnerhet till en varm glögg kan jag tänka!
 
Jag gjorde pepparkakstryfflarna så sent som i fredags men ack så fort dom tog slut,  så nu är alltså sats 2 på rullning. I helgen har det också julpysslats med pepparkaksbak och lite smygstart på adventspyntande. Jag bara tokälskar julen och allt som där hör till! :-) 

 
Receptet kommer här:
 
Chokladtryfflar med pepparkakskross (el polkagriskross)
 
Dessa små  godsaker blir ca 30 försvinnande goda tryfflar.
 
1,5 dl vispgrädde
25 g smör
250 g hackad god mörk choklad
8 pepparkakor el 1 påse polkagrisar
  • Koka upp grädde och smör i en kastrull.
  • Ta kastrullen från värmen och låt blandningen svalna något.
  • Bryt chokladen i mindre bitar. Lägg chokladen i kastrullen och rör om tills smeten blivit jämn och blank.
  • Låt svalna och ställ i kylen ca 1-2 timmar.
  • Krossa pepparkakorna el polkagrisarna i en mortel till små smulor.
  • Forma chokladsmeten till runda bollar och rulla direkt i pepparkakskrosset/polkagriskrosset. Förvara i kylen.
I morgon är det helg igen, så det är väl på sin plats att jag önskar er en god sådan då!
 
Tjing!
 
/Johanna
     

2 kommentarer:

Morgan sa...

Visst är det ert hem som är med i Hem Ljuva Hem nu?
Vilket sommarhem, snygga tapeter och fint inrett.
Nu längtar jag ännu mer till sommaren i snökaoset. :-)

Morgan

Johanna sa...

Morgan;
Det stämmer bra det. Har inte sett repotaget själv ännu, men väntar med spänning på att tidningen ska trilla ned i brevlådan! Kan förstå att du tycker vi verkar bo i ett sommarhem. Bilderna togs en av dom varmaste dagarna, sommaren 2011:-)
Ha en fin jul!
/ Johanna