onsdag 21 januari 2009

Baka, baka liten kaka

I dag ska jag baka bröd i stora lass och frysa in. Även det är en sådan sak som nämns i boken (i det tidigare inlägget) att bröd du köper oftast inte bara är bröd, utan såå mycket annat crap...

De bröd jag ska baka är:


Morotsbröd i långpanna (ca 24 bitar)

Ingredienser

5 dl mjölk (el vatten)
50 g jäst
0,5 dl olja

2 stora morötter (ca. 200 g), finrivna
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
4 dl vetemjöl
8 dl fullkornsmjöl

Värm degvätskan till 37° (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, olja, morötter, salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite fullkornsmjöl till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en deg.
Jäs degen övertäckt i ca. 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och
knåda den lätt. Platta ut den i en långpanna (ca 30 x 40 cm), smord eller med bakplåtspapper. Skär degen med en mjölad kniv i 24 bitar. Nagga degen. Jäs under bakduk i ca 30 minuter. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Ta ut brödet ur långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.


Samt detta bröd:

Dinkelbröd (15 st) 250 grader

5 dl ljummet vatten

1 pkt jäst (kan minskas)

4 msk psylliumfrön/linfrön

2 msk solroskärnor

1 tsk salt

1 msk sirap

5-7 dl fiberhavregryn

3-5 dl dinkelmjöl (fullkorn)

ev. 1 dl vetemjöl (kan uteslutas)

Lös för upp jästen i lite av vattnet, häll därefter på resten. Släng i salt, sirap och frö/kärnor och havregrynen. Rör om. Fyll på med mjöl. Degen kan med fördel vara kladdig (experimentera dig fram!). Jäs ungefär en timme i rumstemp ELLER låt degen kalljäsa över natten i kylskåpet.

Rör om i degen. Klutta ut på bakplåtspapper ca 12-15 frallor. Dra på ugnen och låt bullarna jäsa ovanpå under bakduk ca 30-60 minuter. Grädda i mitten, ca 250 grader omkring 10 minuter.

Tips 1: Kalljäs degen i kylskåp över natten. Baka ut bullarna och sätt plåten ovanpå ugnen när du drar igång den. Fixa med morgonbestyren (dusch, kläder, make-up, hund, barnväckning etc.). Grädda bullarna och du har busfärskt bröd till frukost. Gott!

Tips 2: Experimentera med innehållet och degens kladdighetsgrad. Jag har t.ex. gjort på mjölk isf. vatten, haft mer/mindre vetemjöl eller använt det mjöl som funnits hemma. Har även testat med mer/mindre salt och sötma, müsli i degen, nötter (jättegott) av olika slag och lurar på om små bitar av torkade aprikoser kan vara gott…



Igår kväll bakade jag chokladrutor. Adrian åt endast toppingen resten lämnade han. Jag tyckte hela kakan var god. Men jag håller med honom, toppingen är alltid godast...


Choklad 0ch kokoskaka

4 st ägg
5 dl strösocker
2,5 dl smör, smält
5 dl vetemjöl
8 msk kakao
3 tsk vaniljsocker

Kokostäcke:

0,75 dl smör, smält
1,5 dl vispgrädde
3,5 dl ljus sirap
7,5 dl kokos

1. Sätt ugnen på 175°. Klä en ugnslångpanna med bakplåts- papper. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner det samt det smälta smöret i ägg- och sockersmeten. Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen 15 min.
2. Blanda samman alla ingredienser till kokostäcket i en kastrull. Låt smeten sjuda 5 min under omrörning.
3. Fördela kokossmeten jämnt över botten och sätt in i ugnen igen. Grädda ytterligare 15 min eller tills kokostäcket är gyllenbrunt. Låt svalna helt innan den skärs i bitar. Kakan kan frysas.


Senare under dagen ska vi åka in till stan. Jag måste köpa symaskinsolja. Jag antar att det är därför som symaskinen fungerar så dåligt... Så i kväll ska jag sy några kuddar och ett rött påslakansset med vita prickar till Livia´s säng. Vi får väl se hur det går.

Nu på förmiddagen hade jag tänkt gå ut på en barnvagnspromenad men väntar på att plogbilen ska susa förbi. Det har kommit en hel del snö senaste dygnet!

Möbelrenoveringen har nu lagts på is ett tag. Vi lägger nu störst vikt på att få i ordning gäst-toan. Rörmokarn var här i morse så nu är det bara att börja bygga. Jag kollade tapeter i går. Den här tror jag skulle vara fin att ha där:


Tapeten kommer från Zoffany och heter Nostell Priory


Inga kommentarer: