fredag 23 januari 2009

Goa glada Fredag!



Känns skönt med fredag. Visserligen jobbar Micke hela helgen men det ska ändå bli gott med helg.
I morse vaknade jag före barnen :-o !
Jag steg upp klockan 07:00 och Adrian kom nedtrippandes vid 07:30. Det är inte vanligt att han kommer ned till ett redan dukat frukostbord. Det var riktigt mysigt att bara sitta han och jag och äta frukost. Livia fortsatte att sova till 8:15 då jag var illa tvungen att väcka henne pga att jag skulle gå iväg med Adrian till förskolan. Efter jag lämnat Adrian tog jag och Livia oss en promenad på en timme. Otroligt skönt var det!
Nu på förmidddagen har jag gjort klart köksstolarna, (målat och bytt tyg)
Här ovan ser ni resultatet.





Igår åt vi Orientalisk linssoppa här hemma, den var riktigt god faktiskt. Till och med Micke tyckte om den. Och han brukar
inte gilla det som är helvegetariskt....
Här är receptet:

Orientalisk linssoppa

Portioner: 4

Ingredienser:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk raps- eller solrosolja
1 tsk stött spiskummin
1 tsk kanel
1/2 tsk kajennpeppar
1 tsk paprikapulver
1 1/2 dl röda linser
1 liter höns- eller grönsaksbuljong (tärning eller konc fond + vatten)
1 burk krossade tomater (400 g)
2 msk tomatpuré
1 morot
2 paprikor (röd och gul)
1 selleristjälkar
3 msk hackad persilja
salt, peppar

riven ost alternativt cream fraiche

Orientalisk linssoppa

Gör så här
1. Skala, hacka och fräs lök och vitlök i olja i en kastrull några minuter. Rör i kryddorna.
2. Skölj linserna och lägg dem i kastrullen. Häll på buljong, krossade tomater och tomatpuré. Låt puttra i ca 10 minuter.
3. Skala och skär moroten i tärningar. Skär paprika och selleri i tärningar. Lägg grönsakerna i soppan och låt puttra ytterligare 10 minuter, tills linserna är mjuka.Tillsätt ev mer buljong. Smaka av med salt och peppar. Rör i persiljan strax före servering. Riv gärna lite ost över soppan alternativt toppa med en klick cream fraiche strax innan servering!




Igår kom ett paket neddimpandes i brevlådan. Det var en kaffeburk som jag ropat in för 27 kr på tradera. Jag misstänker att det är en Cath Kidston! Visst är den bara heelt ljuvlig!!!














Ha en go å gla fredag allesammans!
Kram/
Johanna

Inga kommentarer: