torsdag 24 juni 2010

GLAD MIDSOMMAR

Inget är väl så härligt typiskt svenskt som midsommarfirandet med sina jordgubbar, klapprande träskor, sill å nubbe, dans runt fruktbarhets-symbolen (midsommarstången) samt kransen i håret. Alla minns sina barndoms midsommar med en stor sol på den klarblåa himmelen, rätta mig om jag har fel? ;-) Vi hoppas alla på att vädret ska visa sig från sin bästa sida just denna dagen. Och enligt säkra källor så ser norra norrland faktiskt ut att få riktigt hyggligt väder med omkring 22 grader!! Hur underbart vore inte det?!

Ikväll har jag och sonen varit ute i skog och mark för att plocka en rejäl bukett med ängsblommor som i arla morgonstund ska bindas ihop till vackra kransar.

Under midommarnnatten är det nog en och annan jänta som är ute och förtvivlat letar efter sju eller nio blommor sorters blommor. Förstår ni hur många det är?! Jag tror aldrig jag har lyckats utan att ha nallat från mor mins rabatt... Dessutom ska dom helst plockas vid ett vägskäl, du ska klättra över nio
gärdesgårdar och lyckas du sedan somna utan att yppa ett ord lär du i drömmen se din tillkommande. Inget för mig alltså eftersom jag är gift... Utmana ödet -nej tack! Men för er lovliga kan det ju vara en trevlig eller kanse mindre trevlig upplevelse allt beroende på vad/vem som dyker upp i drömmen...


TREVLIG MIDSOMMAR PÅ ER!!

Stora kramen

/Johanna

1 kommentar:

Jannica sa...

Oj, här har det hänt grejer. Snygg design på bloggen :-).
Hoppas ni har en underbar sommar.