lördag 4 september 2010

Hasseludden´s Yasuragi & nyaste fyndet

"Mor Maja Myras rum" Klubbensborg Stockholm

Var i Stockholm med mannen förra helgen, fredag till måndag. En mycket mysig och framför allt avkopplande resa. Det enda negativa var att vi pga läkarkongressen var tvugna att bo på 3 olika ställen under de 3 dygn vi var där. Varenda hotell och vandrarhem var uppbokat flera månader i förväg. Men det gick bra ändå. Jag hittade i sista minuten ett boende för den sista natten i Sthlm. Första natten bodde vi på Hasseluddens Yasuragi, som var bokad i god tid före, sen hos rara Johanna & Peter andra natten och slutligen på Klubbensborgs, ett väldigt charmigt & idylliskt pensionat som ligger på en halvö i Mälaren vid Hägersten. Området är bebyggt med hus från 1700-1800-talet. Vi bodde i "Mor Maja Myras rum". Ett mycket charmigt rum med breda golvplank, stora vackra fönster och en stooor härlig balkong med sjöutsikt. Exteriören på huset var väldigt slitet men invändigt var allt väldigt mysigt och ombonat. Pga av allt omkring-flängande så valde vi att packa lätt. Men allt efter som timmarna gick så ökade succesivt tyngden på resväskan. Visst är det märkligt?!
Klubbensborgs camping, vandrarhem och pensionat.


Ljusslinga till Livia´s rum
Självklart shoppades det en hel del...
Inte så mycket inredning som jag hade hoppats på men denna söta ljusslinga ovan, fick följa med hem. Hittade dock en hel del fint på Granit, men konstaterade ganska fort att inget av det skulle få plats i resväskan... Damn it!
Däremot fick familjen en hel del nya kläder i garderoben vilket alltid är trevligt :-)
I köket har det införskaffats en ny hylla, vi hade tidigare en stor trälåda som hängde därpå väggen, men den kändes lite klumpig och opraktisk så den får maka på sig till något annat rum, där den kommer bättre till sin rätt.
Detta är mitt senaste inköp, en hylla för 200 pix. Funnen på blocket. Perfekt!
Soffan som jag köpte och renoverade för en tid sedan ligger nu ute på blocket, i väntan på ett nytt hem;
Den fann aldrig sin rätta plats här hemma. Det gör allt lite ont att sälja den men den gör sig säkert bättre någon annan stans. Skulle gärna se den i min framtida stora glasveranda, men när den blir av kan dröja längre än soffan har tid att vänta... :-(

För er som inte varit på Hasseluddens Yasuragi kan jag upplysa er om att när ni går uppför backen mot anläggningen så blir man lätt orolig. Min första tanke var kontorslokal från 70-talet, MEN men man misstar sig. Direkt man kliver innanför dörrarna så försvinner den känslan och man fylls av lugn och harmoni. I olika rum man passerar ser man hur folk mediterar, utövar Qi gong, har klangresor mm. Ett mycket fridfullt hotell för den som bara vill koppla av.


Här sitter jag i hotellets varma utomhuskälla. Luften är kylig men vattnet är väldigt varmt. Här tillbringade vi en och annan timme både på kvällen och på morgonen :-)


"Jukatan" (kimonon), tofflor och baddräkt fick vi vid incheckningen och bars av alla gäster, även i restaurangen. Mycket bekvämt kan jag tycka! PÅ tal om restaurangen, där bjöds vi på 4 rätters middag. Mycket gott , om än knepigt att äta. För vad äter dom med i Japan? Jo, just det pinnar!! För den vane må det va enkelt, men för mig, INTE enkelt! Men det gick. Tid tog det förståss så bråttom ska man defenitivt inte ha. Si så där 3 timmar tog det att pilla i sig all mat :-) Självklart provade vi den japanska risvinet saké men det är inget jag vill rekommendera. Det smakar lite spritigt och rökigt på något sätt. Not very tasty... Men nu har jag i vart fall provat.


När vi ändå är inne på mat-temat så vill jag dock tipsa om en Indisk restaurang på Söder i Stockholm. Indira heter den och ligger på Bondegatan. Sanslöst god mat till human priser. Lokalen är lite flummigt kitchig med färgglada väggar och ljusslingor hängande lite överrallt. Vi satt nere i källaren i typ en alkov alldeles själva. Mysigt som attans! :-)

Vi hann även med ett biobesök under vår vistelse. Valet föll på "Grown ups". Barnsligt rolig film som bjöd på en hel del högljudda skratt, men stundtals var den lätt pinsamt och sådär amerikanskt klychig. Så jag ger den en 3,5 av 5 möjliga.



AU REVOIR!

/ Johanna

1 kommentar:

Tantbruns sa...

Kul att du gillade rummet:-)Vilken mysig mini semester ni har varit på...det är något som ligger högt på prio listan här oxå...sova en hel natt..underbart:-)
Kramen A