lördag 10 september 2011

Lördagsmys

Idag har jag en riktig slappardag med barnen.
Vi tittar på tv, bakar bröd, äter lördagsgodis, ritar och bara är. Regnet hänger i luften och jag har tänt en mysig brasa, trots att det är 17 grader utomhus... Det är mörkt och dystert ute så myset får jag försöka skapa inomhus i stället :-)


Receptet till brödet hittade jag på havregrynspaketet.

Havrebröd (2 st)

1/2 pkt (25gr)

5 dl vatten

2 tsk salt
2 msk olja
3 dl havregryn

1 dl krossat linfrö

9-10 dl vetemjöl

Gör så här: Rör ut jästen i lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om och låt svälla ca 15 min. Tillsätt vetemjölet, men spara ca 1 dl till utbakning. Arbeta degen ca 5 min i maskin eller ca 10 min för hand. Strö över lite vetemjöl och låt jäsa övertäckt ca 1 tim Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resten av mjölet. Dela degen i 2 delar. Forma till runda eller ovala bröd. Lägg bröden på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa ca 30 min. Skåra bröden med en vass kniv. Mjöla ev. ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader ca 25 min.



Ha en skön lördag!

/ Johanna

Inga kommentarer: