lördag 28 januari 2012

Glädjas åt det lilla

Lördagskväll. Klockan är 21:15 och jag har nyss nattat småtrollen. Dom fick vara uppe lite extra denna afton. Glada i hågen och lekt klanderfritt timme ut och timme in. Vem vill störa dom lixom? :-) Vi har verkligen haft en toppendag, jag å sötnötterna Jag började på morgonkvisten med en knorrande och frisk promenad på snötäckta byavägar. Men trots de 13 minusgraderna så kändes det väldigt skönt. Vindstilla och väldigt ljust. Till & med solen behagade att visa sig.
Det gäller att glädjas åt det lilla... :-)




När jag kom hem pyste maken iväg till jobbet och jag och barnen drog iväg till pulkbacken, tjohej vad kul man kan ha med en pulka. Har dock något ont i svanskotan efter ha åkt i en vad jag skulle säga "pistad" backe... Jag har mig själv att skylla, ja vet, ja vet. Men attans vad skoj det är. Imorgon planeras ett nytt besök till Erikslidsbacken för några timmars åkande med tillhörande korvgrillning & chokladitermos-drickande. Hoppas vädret inte ställer till det bara. Då blir det badhuset i stället. Det kan ju också vara skoj, men är valet fritt så badar jag hellre i snön :-)

Igår gjorde vi något som jag inte har gjort sedan jag var sisådär 7 år. Nämligen garnbollar. Det tar lite tid men är väldigt enkelt så dom flesta barnhänder fixar det. Tålamod och tungan rätt i mun så blir det riktigt fina skapelser!


Man behöver:
Hård kartong
Garn
Trubbig stoppnål
Gör så här:
1. Klipp ut två runda mallar ur hård kartong. Gör ett stort hål i mitten på varje mall.
2. Linda garnbitar runt mallarna tills nålen inte längre går igenom mitthålet.
(Jag klippte upp ett jack i ringarna och lät barnen linda på garn, men det är inget jag rekommenderar då det kan vara trixigt när man håller på vid öppningen.)
3. Klipp upp garnet runt mallen genom att placera saxen mellan pappskivorna.
4. Dra isär pappskivorna lite och knyt en bit garn mellan skivorna. Tar du en lite längre stump kan man dra bollen eller hänga upp den.
5. Nu kan du ta bort pappskivorna och frisera bollarna.


God kväll!

/ Johanna

Inga kommentarer: