tisdag 24 februari 2009

Fettisdagen går mot sitt slut...


Idag har jag bakat semlor, eller nästan i alla fall. Köpte bröden och gjorde fyllningen själv...
Det blir så mycket godare då man får smeta på hur mycket mandelmassa man vill, och jag vill ha mycket!

Igår var vi in till stan för att jag skulle köpa nytt tyg till köksstolarna, men jag hittade inget passande. Så jag begav mig ut på internet och hittade på Elsas Hem ett väldigt gulligt tyg från Greengate som jag beställde.


Greengate Kelly

Blommigt och härligt och passar färgmässigt väldigt bra in i köket tror jag!


Idag har vi varit in till stan för att kolla tapeter till gästtoan och herregud vad jag vill tapetsera om överallt. Det finns så mycket vackert! Vi skulle ha haft några fler rum det är ju bara att konstatera!
Valet till toan blev en blommig och glad tapet från Laura Ashley. Har tyvärr ingen bild att visa på den, men jag ska se till att visa er då den sitter på plats.
Synd bara att är så lång leveranstid på dessa typer av tapeter. Minst 2 veckor. Jag vill ha upp den nu!

Livia är sjuk i dag. Hög feber (40 grader) och snorig som 17. Men hon har ändå orkat hålla i gång ganska bra. Hon är lite grinigare och vill sitta mycket i knät men annars så märks inte mycket. Strax innan hon somnade gav vi henne alvedon. Jag är så orolig att hon ska få en feberkramp. Adrian fick ju det då han hade riktigt hög feber en gång, och det vill nog varken han eller jag behöva uppleva igen. Så rädd har jag aldrig varit i hela mitt liv. Visserligen tror jag att jag skulle vara något lugnare om det skulle inträffa igen eftersom jag vet vad det är, vilket jag inte visste då. Och att jag vet hur och vad jag ska göra om det händer.

Nu ska jag gå och förbereda middagen för i morgon. Jag ska lägga kött i marinad. Det blir Fläskfilépanna a´la Grekland. För att fira att Skellefteå är så gott som klart för slutspel. Woho!!! Jag som är så brydd i hockeyn, not... Haha! Men för sambons skull är jag glad!

Receptet är väldigt enkelt och sköter sig själv i ugnen, det enda är att man måste komma ihåg att marinera köttet kvällen innan.
Väldigt gott och fräscht!

4-6 port

Ingredienser:
Fläskfilé ca 1 kg
1,8 kg fast potatis
1 röd paprika
1 gul paprika
1 rödlök
Tomater
Fetaost (2 st a´la 200g)

Marinad:
1-1½ dl olivolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 ½ tsk sambal oelek
2 msk soja

Kall sås:
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonnäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
½ pressad lime

Gör så här

Skär fläskfilén i mindre bitar och lägg i marinaden över natten.
Smörj en långpanna. Klyfta potatisen (ska täcka botten) Salta,
Ställ in i ugn 220 grader i ca 10 min.
Strö över fläskfilén och marinaden + paprikorna i strimlor och löken i klyftor.
Överst lägger du skivade tomater och fetaost i kuber.
In i ugnen igen ca 35 - 40 min.
Servera med den kalla såsen och en sallad


God kväll!
Kram/

Johanna





Inga kommentarer: