söndag 20 september 2009

Sovkammars-funderingar


Foto: pressbild från Intrade
Serien "Contempo"



Jag sitter och grubblar lite på hur jag vill ha det i sovkammarń. Den är i desperat behov av lite uppiffning. Fann dessa bilder ovan och vill sätta i gång på stört. Kan bara inte bestämma mig för vilken av dem. Den nedre är en väggdekal. Till skillnad från de grafiska, rena och stereotypa väggdekaler vi sett det senaste året är de här från Harmonie Interieure lite ruffa i kanten. Helt rätt, och oerhört fint! Men hur får man till grunden/färgen på väggen. Det skulle jag vilja veta. Någon som har några tips?

Den vita är också väldigt fin, men jag vet inte om den skulle passa så bra i vår sovkamare i och med att det är ganska låg takhöjd samt att det är snedtak, tapeten är ju trots allt väldigt stormönstrad. Hmmm...

Så här på höstkanten blir jag alltid lite extra sugen på att göra om, piffa och puffa. Antar att det beror på att man är mer inomhus än under sommarmånaderna och bryr sig lite extra om att ha det mysigt runt om sig.

Har också lite planer på att måla om i vardagsrummet. Bort med fontapeten och in med någon varm ljus färg. Enhetligt helt enkelt. Är bara lite rädd att det blir stelt, trist och dött... ??? Men det får man ju aldrig veta såvida man inte har provat. Anledningen till varför jag skulle vilja måla om är att jag vill kunna föra in mer färg på kuddar, gardiner, dukar osv. Men i och med fondtapeten så blir man ganska styrd, något jag ogillar...

Idag ska här bakas. Härliga solrosbullar med rivet äpple i degen.



Solrosbullar 15 st

Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl ljummet vatten, tillsätt 2 msk matolja, 2 tsk salt och 2 rivna äpplen. Blanda runt och tillsätt sedan 2 dl solroskärnor, 3 dl havregryn, 3 dl grahamsmjöl och 5-6 dl vetemjöl. Låt degen gärna vara lite kladdig.
Låt jäsa i ca 40 minuter.
Baka ut till ca 15 matbröd och rulla de i solroskärnor innan de läggs på plåt att jäsa igen, i ca 25 minuter.
Grädda i 10-12 minuter i 225 graders varm ugn.


Ha en härlig söndag!

Kram
Johanna

Inga kommentarer: