söndag 30 januari 2011

Bullkalas!


Denna härliga recept-bok vann jag för en tid sedan hos http://www.helenaljunggren.com/ . Den är fylld av mängder av underbara recept, och ett pottpurri av härliga bilder...

Lyckan var total när den en dag dök ned i brevlådan min! I ett nafs bläddrade jag igenom denna underbara skapelse. Kokböcker är något jag aldrig kan få för mycket av, så är det bara!:-).


Ikväll har vi bakat bullar här hemma. Stoora välfyllda kanel-bullar. Jag mixtrade lite med fyllningen och det blev rätt lyckat, tamme-tusan!

Det här receptet använde jag mig av (angivningarna till fyllningen är "höftat", men på ett något så när så stämmer dom nog...)


Ingredienser

Deg:
100 g jäst
5 dl mjölk
1.8 l vetemjöl special
200 g smör
2 dl vit sirap
2 ägg
1 tsk salt
2 tsk kardemumma

Kanelfyllning:
200 g smör
1 dl rörsocker
1 dl strösocker
2 msk kanel
2 tsk vaniljsocker
1 tsk romessens

Brödglans:
1 ägg
1 krm salt

Topping:
Mandelflan el
Pärlsocker


Låt alla ingredienser bli rumstempererade.

1.Smula jästen i en bunke. Häll över den rumstempererade mjölken och rör om så att jästen löser sig.
2.Tillsätt sirap, ägg, kardemumma, salt, smör och vetemjöl. Arbeta degen tills den blivit smidig och elastisk.
3.Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 60 minuter.
4.Rör ihop alla ingredienserna till fyllningen.
5.Ta upp degen på ett bakbord, knåda och dela degen i fyra delar. Kavla ut varje del till en tunn rektangel. Bre på fyllningen. Micra ev fyllningen lite, för att lättare kunna bre ut den.
6.Rulla ihop från långsidan till en lång rulle. Skär i 2-3 cm bitar. Lägg glest på bakplåtspappersklädda plåtar.
7.Låt jäsa under bakduk i 20 – 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 º.
8.Vispa samman ägg & salt. Pensla de jästa bullarna ordentligt.
Strö över pärlsocker och/eller mandelflan.
9.Grädda mitt i ugnen 7 – 8 minuter. Vakta kanelbullarna den sista minuten för de bränns snabbt!



LEV & MÅ!


/ Johanna


Inga kommentarer: