tisdag 31 maj 2011

Loppis für alles!



Här kommer en bild på lekrummet, nämligen myshörnan/ gästsovhörnan. Här kommer många goa böcker att betas av kan jag tro.

Gult är inte fult!

Var efter många månaders uppehåll äntligen på loppis i helgen. Och oj, oj, oj vad mycket fint jag hittade.
Bland annat en taklampa som föll mig i smaken. Gul & fin & plåtig! Samt en golvlampa som enligt maken slog rekord i fulhet :-O. Men jag har planer för den lampan.
That lamp is gonna be
F A B U L O U S !
Har nämligen anlitat en tjej vid namn Frida som är makalöst duktig på att klä om lampskärmar, eller över huvud taget på att sy. Jag blev otroligt imponerad av hennes olika sy-projekt! Önskar att man själv hade en bråkdel av den talangen! Men ni ska givetvis få se slutresultatet av lamp-makovern så fort den är klar!

Imorgon jobbar jag endast 4 h, sen är det långledigt ända tills på tisdag. Ska fira ledigheten med grillat till kvällen. Tänkte göra Ädelostbiffar med päron och valnötssallad! Gott så in i norden!
Recept:

500 g nötfärs
1 ägg
Salt
Peppar
Färsk bladpersilja
½ dl grädde
200 g ädelost

1 knippa romansallad eller liknande
2 päron
100 g valnötter (rostade)
Olivolja
Rödvinsvinäger


Dra igång grillen eller sätt ugnen på 200 grader. Blanda köttfärs, ägg, grädde, salt, peppar och hackad bladpersilja i en skål. Forma köttfärsen till 4 lika stora biffar. Gör ett hål och stick i en skiva ädelost i varje biff. Spara hälften av osten till salladen. Lägg upp biffarna på grillen eller på en ugnsfast plåt. (i ugn 20 min)

Bryt romansalladen i bitar och lägg i en skål. Tillsätt god olivolja, vinäger, salt och peppar och blanda om ordentligt. Skiva päron och lägg i salladen tillsammans med rostade valnötter.

Servera köttfärsbiffarna med päron och valnötsalladen och garnera med smulad ädelost.


Hoppas nu bara på fint och vackert sommarväder!

Ha det gött!

KRAM

/Johanna

1 kommentar:

Linda sa...

Så himla duktig & har öga för vad som funkar i hemmet...är gryyymt imponerad Johanna!
Ses på jobbe'